Sihtotsing päästab olukorra, kus õige kandidaadi leidmine tavapärase kandideerimisprotsessi abil osutub keeruliseks. Sihtotsingu käigus võetakse ühendust inimestega, kes ei ole otseselt ise antud konkursile kandideerinud.
Sihtotsing on asendamatu keerulises värbamisprotsessis
Kõige olulisemal kohal sihtotsingu puhul on korralik profiilikirjeldus ettevõttest ja ametikohast, kuhu töötajat otsitakse, kuna see kiirendab märkimisväärselt õigete inimeste leidmist.
Põhjuseid, miks just sihtotsingu kasuks otsustada võib olla mitmeid. Alustades sellest, et sobivaid kandidaate vajalikule ametikohale ei ole kandideerinud, kuni selleni välja, et on vaja leida inimesi ilma avaliku konkurssita. Sihtotsingu alla kuulub ka olukord, kus kutsutakse uuesti kandideerima inimesi, kes on varasemalt samale ametikohale juba kandideerinud, kuid mingil põhjusel ei osutunud valituks. Kuna sihtotsing on delikaatsem kui tavapärane kandideerimise protsess, siis on väga oluline läbi mõelda, kuidas inimeste poole pöördutakse.
Olulisel kohal on viisakas suhtlus
Kuna sihtotsingu puhul otsitakse ise aktiivselt sobivaid inimesi, siis on eriti oluline inimese poole viisakalt ja taktitundeliselt pöörduda, ennast tutvustada ja põgusalt pöördumise põhjust ka kirjeldada. Kui saad inimesega juba jutule, siis uuri, kas ta oleks pakkumisest huvitatud ja kutsu vestlusele.
Maini ka ära, et kui vestlusel on mõlema osapoole jaoks klapp olemas, siis tulevad ka mõned praktilised ülesanded. Oluline on, et inimene teaks, mis teda ees ootab ja omaks protsessist ülevaadet. Kuna aeg ja kogemused näitavad, et pigem otsida pisut kauem ja valida õige inimene, kui et teha kiireid otsuseid, mida on vaja hiljem korrigeerida, siis praktilised ülesanded on väga heaks proovikiviks sel teel.
Kui inimene on tulemas vestlusele, siis telefonikõne lõppedes saada inimesele ka e-mail, kus tänad vestluse eest ja saadad vajaliku info töövestluse kohta, et inimene teaks, kuhu ja millal tulla. Kiri peaks kindlasti olema meeldiv, et hoida ettevõtte mainet.
Värbaja töö on olla justkui sild kahe osapoole vahel. Pea meeles kindlasti, et kogu vajalik info oleks vaja ka kandidaatide tabelisse kirja panna.
LinkedIn avardab sihtotsingu võimalusi
Värbajate seas on sihtotsingu tegemiseks populaarne ka LinkedIni portaal. Siinkohal tuleb inimeste juurde pöördudes ise huvi äratada antud ettevõtte või ametikoha osas. Headeks tööriistadeks, mida siin kasutada, on nii olemasolev töökuulutus, kui ka ettevõtet või antud ametikohta tutvustavad artiklid. Pea meeles, et töökuulutus tuleks siinkohal lisada eraldi failina, mitte lingina mõnest tööotsinguportaalist. LinkedInis saab teha tasuta otsingut erinevate märksõnadega. Siinkohal tasub aga meeles pidada, et portaal on paljuski ingliskeelne, mistõttu tasub kasutada lisaks ka ingliskeelseid märksõnu. Otsingus saab ka filtreerida kui lähedane kontakt antud inimene sinu jaoks on. Ehk, et kas tegemist on sinu otsese kontaktiga või sinu kontaktide kontaktidega jne.
Huvi pakkuvate inimeste poole pöördumiseks tuleb neile kas kirjutada või helistada. Kui nende kontaktandmeid aga näha ei ole, siis tuleb lisada nad oma kontaktideks ja saata pöördumist selgitav kiri nende LinkedIni profiilile. Inimese kontol saad mugavalt tema profiili teha ka pdf failiks ja lisada selle teiste cv-de juurde. Nii jääb hea ülevaade inimestest. Lisaks pakub LinkedIn ka tasulisi sihtotsingu temaatilisi koolitusi.
Parimad töötajad võivad olla tutvusringkonnas
Ka läbi oma isikliku Facebooki või Instagrami konto saab teha sihtotsingut saates välja tutvustavaid kirju oma kontaktidele. Tihtilugu leiab just nii kõige paremaid inimesi. Sama võiksid teha ka inimesed sellest ettevõttest, kuhu uut meeskonnaliiget otsitakse. Hea abivahend seejuures on lühike tutvustav video ametikoha ja ootuste kohta. Kui mõni inimene tunneb vakantse ametikoha vastu huvi, siis heaks tavaks on saata vajalik info ka e-maili peale. Suureks abiks sotsiaalmeedia kaudu kandidaatide otsimisel on see, kui hoiad enda konto aktiivse ja atraktiivsena. See võtab pisut küll aega, kuid on seda igati väärt. Oluline on teha vähemalt üks postitus nädalas, et hoida oma kontol tähelepanu.
Sihtotsingu tegemiseks varu aega
Ehkki sihtotsing ja kirjade väljasaatmine on päris mahukas töö, tasub see ennast reeglina kuhjaga ära. Aja planeerimisel tasub arvesse võtta, et tavapäraselt kulub ühel inimesel ühe sihtotsingu peale ligikaudu 40 töötundi. Mida raskema positsiooniga on tegemist, seda kauem aega läheb.
Ükskõik, mis põhjustel sul on vaja sihtotsingut teha, pea meeles, et värbaja töö on avada inimest ja viia kokku tervik, kus kohtuvad juhi, meeskonna ja uute potentsiaalsete töötajate soovid.